U lipnju 2025. BeSafe je u Oslu organizirao BeSafe Safety Event – jedinstveni cjelodnevni događaj sa samo jednim ciljem – osigurati da svako dijete u prometu bude sigurno.
BeSafe je na ovom događaju okupio vodeće stručnjake i predavače iz švedskog VTI-ja, njemačkog ADAC-a, norveškog Trygg Trafikka, Sveučilišta u Berlinu, Zaklade za sigurnost djece iz Rumunjske, kao i stručnjake iz samog BeSafea i partnerske inženjere koji provode virtualna testiranja. Svaki govornik predstavio je iznimno važnu temu, a fokus cijelog događaja bio je na edukaciji, inovacijama i podizanju svijesti o stvarnim izazovima u svakodnevnoj prometnoj praksi. Kako bi se proširila ova važna znanja, događaju je prisustvovalo 150 sudionika koji se bave promocijom sigurnosti i savjetovanjem roditelja iz cijele Europe. O čemu se pričalo donosimo vam u nastavku.
70% roditelja pogrešno koristi autosjedalice – a vjeruju da rade sve ispravno
Jedan od fokusa događaja bio je na nepravilnom korištenju autosjedalica. Upravo to bila je tema predavača Gerda Mullera s Tehničkog sveučilišta u Berlinu.
Nepravilno korištenje uključuje sve – od lagano uvijenog pojasa do ozbiljnijih grešaka poput otkopčanih kopči. Statistike iz Njemačke pokazuju da je udio nepravilnog korištenja, iako opada, i dalje visok. Prema zadnjim istraživanjima iz 2018. ono iznosi 48%, što je pozitivan trend u odnosu na period između 1997. i 2008. kad je bilo oko 60% nepravilno korištenih autosjedalica.
Pri analizi stanja ne računa se samo broj pogrešaka, već i njihova težina – razlikuju se teške, umjerene i lakše greške. Na primjer, uvijen sigurnosni pojas smatra se lakšim oblikom pogreške, dok je otkopčana kopča ozbiljna greška.
Skladno tome, inženjeri Berlinskog sveučilišta proveli su terensko istraživanje ispred škola i vrtića. Stručnjaci su fotografirali djecu dok su još sjedila u autosjedalicama, prije nego što su ih roditelji izvadili iz vozila. Analizom je utvrđeno da velik broj djece koristi neodgovarajuće sjedalice s obzirom na dob ili visinu, a da su sjedalice često nepravilno postavljene i u njima su djeca neispravno vezana. Rezultati su pokazali kako je 70% roditelja čije je dijete bilo nepravilno vezano vjerovalo da sve rade ispravno.
Najčešće greške i njihovi uzroci

Greške se generalno mogu podijeliti u tri glavne kategorije:
Postavljanje autosjedalice: Pogrešno provlačenje pojasa automobila kroz utore na sjedalici ili nedovoljno zatezanje. Posebno je opasno postavljanje autosjedalice na suvozačevo mjesto bez deaktivacije zračnog jastuka. Istraživanje je potvrdilo da je kod sjedalica s ISOFIX sustavom bilo značajno manje grešaka, što ukazuje da je pravilno postavljanje pomoću pojasa automobila najveći izazov za roditelje.
Vezanje djeteta: Česta je greška da dijete provuče ruku kroz pojas, pa on stoji ispod pazuha umjesto preko ramena. Sigurnost kompromitiraju i debele zimske jakne koje stvaraju lažni osjećaj zategnutosti pojasa, kao i dodavanje jastuka ili deka radi udobnosti.
Odabir odgovarajuće sjedalice: Roditelji često prerano prebacuju djecu u sljedeću kategoriju autosjedalice (npr. u booster) za koju još nisu dovoljno teški ili visoki. Jednako tako, prerano okreću autosjedalicu u smjer vožnje, iako je vožnja u suprotnom smjeru dokazano 5x sigurnija.
Zašto se greške događaju?
Razlozi nisu isključivo tehničke prirode. Istraživanje je pokazalo da na ispravnost korištenja utječu i vanjski faktori te psihološko stanje roditelja. Uzroci uključuju nesvjesni nemar, nedostatak znanja, pritisak vremena, ali i faktore poput:
Svrha i trajanje putovanja: Generalno, što je putovanje kraće, veća je vjerojatnost nepravilnog korištenja. Najmanji postotak grešaka zabilježen je na putu na odmor, dok je najveći bio pri povratku s odmora (skoro 70%), vjerojatno zbog umora i opuštenosti.
Vremenski uvjeti: Kišni dani bilježe najveći postotak nepravilnog korištenja (preko 65%), vjerojatno zbog žurbe. Suprotno tome, za vrijeme mraza, roditelji su oprezniji i postotak ispravnog korištenja raste na gotovo 70%.
Ovi podaci jasno pokazuju da na sigurnost djece ne utječe samo tehničko znanje, već i naše emocionalno stanje, stres i okolnosti u kojima se nalazimo. Činjenica da većina roditelja nije svjesna svojih pogrešaka poziva na stalnu edukaciju i, najvažnije od svega, redovitu i pažljivu provjeru prije svake vožnje.
Izvor: Misuse – 20 years of learning, Gerd Müller – Technische Universität Berlin, Njemačka
Roditelji prerano odustaju od autosjedalica – percepcija neudobnosti glavni razlog
Na događaju je predstavljeno i predavanje rumunjske aktivistice za sigurnost koje se bavilo razlozima zašto roditelji djece starije od 4. godine prestaju koristiti autosjedalice. Prema istraživanju, glavni razlog je percepcija roditelja da je autosjedalica neudobna za dijete. Slijede visoke cijene proizvoda, uvjerenje da su djeca „prevelika“ za sjedalicu te društveni pritisak.
Izvor: Increasing misuse – triggers and interventions, Alice Dona-Mitu, Children Car Safety Foundation, Rumunjska
ADAC testiranja kao važan pokazatelj sigurnosti autosjedalica
Predstavnik ADAC-a Andreas Ratzek sudionicima je objasnio kako ADAC testiranje funkcionira, koje aspekte sigurnosti, udobnosti i praktičnosti obuhvaća te zašto roditelji sve više traže sjedalice s visokom ADAC ocjenom.
Uključeni su i konkretni primjeri čestih grešaka pri postavljanju autosjedalica, poput nepravilnog nagiba, labavo zategnutih pojaseva ili nepravilno montiranih ISOfix konektora, što uvelike može smanjiti učinkovitost i sigurnost. Više o ADAC-u pročitajte ovdje.
Izvor: European consumer testing program and the effects on Child Safety, Andreas Ratzek – ADAC, Njemačka
Najstroži test sudara na svijetu
Uz ADAC, predstavljen je i Plus test, najstroži test sudara na svijetu za autosjedalice. Predavačica iz VTI-ija, Švedskog instituta za promet koji provodi Plus testiranje, pojasnila je što točno Plus test mjeri i zašto se smatra najstrožim – posebno zbog ekstremno zahtjevnih kriterija za zaštitu glave i vrata djeteta pri frontalnim sudarima.
Na Plus testu testiraju se isključivo autosjedalice koje se postavljaju u smjer suprotan od smjera vožnje budući da su one najsigurnija opcija za djecu i jedino one mogu zadovoljiti kriterije samog testa. Ranije su se testirale i autosjedalice okrenute u smjer vožnje, no nijedna nije prošla na testu. Prva autosjedalica koja je prošla Plus Test bila je BeSafe iZi Kid X2, a danas se čak 11 BeSafe sjedalica nalazi na popisu. Popis svih autosjedalica koje su prošlo ovo rigorozno testiranje nalazi se ovdje.
Najavljena su i proširenja testiranja: ubuduće će Plus test obuhvaćati i autosjedalice za novorođenčad, a ne samo za stariju djecu. Ova inicijativa predstavlja uvođenje još viših sigurnosnih standarda već od prvog dana korištenja sjedalice, čime se dodatno podiže ljestvica u industriji sigurnosti u prometu. Više o Plus testu pročitajte ovdje.
Izvor: How Extended Rear Facing makes a difference, Emily Udman – VTI, Švedska
Revolucionarna virtualna testiranja: usporedba suprotan i smjer vožnje u Beyond 360 te usporedba Beyond 360 s boosterom
Završno predavanje predstavilo je veliku inovaciju u testiranju autosjedalica. Virtualna testiranja i modeli ljudskih tijela (Human body model dummies) koji precizno prikazuju kako tijelo reagira na sudar, uključujući pokrete vrata, glave, prsnog koša i mozga.

Za razliku od tradicionalnih lutki koje mjere samo vanjske sile, virtualne “lutke” omogućuju uvid u stvarne unutarnje ozljede koje se događaju prilikom sudara, uključujući rotaciju mozga i opterećenje na prsni koš.
Posebna pažnja posvećena je usporedbi vožnje u suprotnom smjeru i u smjeru vožnje kod BeSafe Beyond 360. Već dugo je poznato da je suprotan smjer 5x sigurniji od smjera vožnje za manju djecu, ali BeSafe je htio utvrditi prednosti vožnje u suprotnom smjeru i za stariju djecu (Extended Rear Facing) te je u ovom testiranju BeSafe koristio virtualni model 6-godišnjeg djeteta. Usporedba je pokazala da autosjedalica postavljena u suprotnom smjeru, tijekom frontalnog sudara, bolje apsorbira i raspoređuje sile na tijelo djeteta (uključujući vrat i glavu) i da se korištenjem suprotnog smjera značajno smanjuje rizik od teških ozljeda.
Usporedbe pokazuju sljedeće prednosti vožnje u smjeru suprotnom od smjera vožnje za dijete od 6 godina:
🠪 do 4 puta manja sila na vrat

🠪 do 5 puta manja rotacijska sila na mozak, što znači manji rizik od ozljeda glave

🠪 Smanjen pritisak na prsni koš i deformacija rebara

🠪 Znatno niže opterećenje na kralježnicu i zdjelicu i bolje raspoređena sila udara po cijelom tijelu

BeSafe Beyond 360 omogućuje vožnju u smjeru suprotnom od smjera vožnje do 125 cm, odnosno do kraja korištenja te autosjedalice. Ima produživu ISOfix bazu tako da stvara dodatan prostor za noge i omogućava maksimalnu udobnost u suprotnom smjeru. Zato je preporuka da se Beyond, kao i svaka druga autosjedalica koja se može postaviti u suprotni smjer, uvijek koristi u suprotnom smjeru do dosezanja maksimalne odobrene težine i/ili visine.
S obzirom na to da puno roditelja žuri s prelaskom u veću autosjedalicu, BeSafe i Phitec htjeli su usporediti i 2 načina vezanja starije djece koja su postavljena u smjer vožnje odnosno vidjeti da li vlastiti pojas sjedalice u 5 točaka ima prednosti u odnosu na sigurnosni pojas automobila.
Usporedili su autosjedalicu BeSafe Beyond 360 postavljenu u smjer vožnje i generički (prosječni) model boostera (odnosno pomoćnog postolja) s naslonom. Rezultati virtualnog testiranja s testnim modulima 6-godišnjeg djeteta, pokazali su da je BeSafe Beyond 360 autosjedalica koja ima vlastite pojaseve u 5 točaka i kad je postavljena u smjer vožnje sigurnija od boostera u kojem se dijete veže pojasom automobila.
U usporedbi s prosječnim boosterom, u Beyond 360 sjedalici:
• Sile na vrat bile su do 20% manje
• Manji je stres na prsni koš, bez koncentracije sile na jednu točku
• Rotacijske sile na mozak su manje i zahvaćaju manje područje
• Pojas u 5 točaka održava dijete u pravilnom, uspravnom položaju i sprječava klizanje prema naprijed, čime se smanjuje rizik od ozljeda trbušnog i zdjeličnog područja
• Manje je istegnuće vrata

Ovo istraživanje korisna je informacija roditeljima ali i dalje vrijedi preporuka da se suprotan smjer koristi što dulje jer je 5x sigurniji.
Ako se pak roditelji odluče prebaciti starije dijete u smjer vožnje, sigurnija je opcija što dulje koristiti BeSafe Beyond 360 s vlastitim pojasevima u 5 točaka i tek zatim pomoćna postolja s naslonom u kojima se dijete veže pojasom automobila.
Izvor: Revolutionary virtual testing with Human Body Model, Okke van Mourik – BeSafe i Daniele Spetziani – Phitec, Italija
Norveška vizija: nula poginulih u prometu do 2050.
Norveško Nacionalno vijeće za sigurnost u prometu postavilo je svoju viziju: nula poginulih i teško ozlijeđenih u prometu do 2050. godine. Kroz nacionalne prometne i sigurnosne planove, Norveška aktivno definira konkretne ciljeve – među njima i povećanje broja djece koja se u automobilu voze u smjeru suprotnom od smjera vožnje te poboljšanje pravilnog postavljanja djece u autosjedalicama.
Predavačica se osvrnula i na često izrečenu tvrdnju da je nekada sve bilo bolje, u kontekstu sigurnosti djece u prometu, kada se autosjedalice nisu koristile. Tu je zabludu opovrgnula prikazom jednostavnog, ali jasnog grafikona koji uspoređuje broj vozila u prometu s brojem smrtno stradale djece. Norveški podaci nedvojbeno pokazuju kako je unatoč značajnom porastu broja automobila sigurnost djece danas znatno veća nego u prošlosti.
Rezultati njihovih inicijativa već su vidljivi, a interes i angažman za sigurnost djece sve je prisutniji u cijeloj Europi. Sve veći broj roditelja odlučuje se za vožnju djece u smjeru suprotnom od smjera vožnje, što je najsigurniji način prijevoza. Uz to, raste i razina svijesti – roditelji sve češće otvoreno razgovaraju s prijateljima i obitelji o važnosti pravilne upotrebe autosjedalica.
Izvor: Educating for safer travels, Silje Kristin Hansen, Trygg Trafikk (Nacionalno vijeće za sigurnost u prometu), Norveška
Ova konferencija otvorila je brojne teme i dala odgovore na mnoga pitanja koja muče roditelje.
Naglašena je preporuka vožnje u smjeru suprotnom od smjera vožnje koja je osim do sadašnjim crash testovima i iskustvima iz stvarnih prometnih nesreća, vrlo detaljno obrazložena dokazima iz virtualnih testiranja. Uz poziv na što kasniji prijelaz u smjer vožnje, pokazano je i prvo istraživanje koje daje naznaku toga što su i do sada bile preporuke stručnjaka: a to je što kasniji prijelaz u booster s naslonom. Naglašena je važnost sigurnog i ispravnog postavljanja autosjedalica, a fascinantni podaci o uvjetima koji utječu na to da roditelji ispravno vežu dijete u sjedalicu, mogu značajno pomoći roditeljima da u takvim situacijama ulože dodatni napor i provjere da su sve ispravno napravili.
Kako bi roditelji bili sigurni da su napravili sve potrebno, naša je preporuka dobra priprema i nabava autosjedalica u specijaliziranim trgovinama u kojima stručno osoblje daje savjet za izbor i pravilno korištenje autosjedalica. Uz obavezno čitanje uputa za korištenje autosjedalice, za korisnička pitanja izvrsno je što na tržištu postoji mogućnost savjetovanja sa stručnim osobama, certificiranima za savjetovanje o sigurnosti djece.