Već svi dobro znamo da su skandinavske zemlje najnaprednije po pitanju sigurnosti i danas većina roditelja zna da se u Skandinaviji djeca voze u autosjedalicama okrenutim suprotno od smjera vožnje barem do četvrte godine. Roditelji često misle da je to zato što Švedska ima strože zakone, ali na predavanjima VTI instituta saznali smo da su regulative jednake u svim europskim zemljama, te da se radi o tome da roditelji u skandinavskim zemljama imaju veća očekivanja od sjedalica u kojima će voziti svoju djecu. U Skandinaviji roditelji već desetke godina zahtjevaju da autosjedalice koje koriste za svoju djecu imaju položen dobrovoljni Plus test koji mjeri opterećenje na vrat djeteta u forntalnom udaru. Taj test provodi se u VTI-u, Švedskom nacionalnom institutu za istraživanje cestovnog prometa i zato smo bili oduševljeni prilikom da iz prve ruke saznamo o čemu se radi.

Početkom svibnja prisustvovali smo događaju u VTI-u (Swedish National Road and Transport Research Institute) u Linköpingu, Švedska. Stručnjaci iz VTI-a predstavili su nam povijest švedskog Plus testa, zahtjeve koje test postavlja autosjedalicama, objasnili su što znači da je institut za testiranja akreditiran i kako se postiže da rezultati svih testova budu međusobno usporedivi. Objasnili su nam osnove korištenja automobilskog pojasa za odrasle i djecu, te prednosti i mane vezanja autosjedalica ISOfixom i pojasom automobila. Zatim su pred nama postavili BeSafe Stretch autosjedalicu na testne sanjke i proveli crash test sukladno zahtjevima Plus testa.

Što je to Plus test?

Plus test potekao je od svog prethodnika (T-Standard Test) kojim je VTI već 1975. godine počeo mjeriti opterećenje na vrat djeteta u sudaru. Razlog za to je da dječje tijelo nije u mogućnosti  podnijeti opterećenje na vrat do kojeg dolazi u slučaju najčešćih i istovremeno najopasnijih sudara: frontalnih i bočnih sudara. Na njih se odnosi 96% svih sudara, događaju se uobičajeno pri većim brzinama i za njih je karakteristično da se u koliziji nalaze dva vozila koja su se do tada kretala u suprotnim smjerovima. Prilikom sudara najopasnije ozljede vezane su uz glavu i vrat djeteta. Kada je dijete okrenuto u smjer vožnje njegovo tijelo zadržavaju pojasevi autosjedalice, a njegova relativno velika i teška glava (koja kod male djece iznosi oko 25% težine tijela nasuprot 6% težine koliko u postotku na težinu tijela iznosi glava odrasle osobe) nastavlja kretanje prema naprijed. Taj nagli pomak glave prema naprijed izlaže djetetov osjetljivi vrat (posebice leđnu moždinu koja se nalazi unutar elastičnije kralježnice) opterećenju čije posljedice mogu biti kobne po život djeteta. Također, lubanja i lice izloženi su udarcima fragmenata koji u slučaju sudara lete po kabini vozila, pogotovo zato što glava, povučena silom udarca izlazi iz zaštitnog okvira autosjedalice.

Osim ozljeda glave i vrata, mogu se dogoditi i ozljede unutarnjih organa radi pritiska pojaseva kojima je dijete vezano u autosjedalicu. U autosjedalici postavljenoj unatrag sila frontalnog udarca raspoređuje se na čitava leđa i glavu djeteta. Kad je dijete u takvoj autosjedalici, vrat i kralježnica djeteta ostaju u jednoj ravnini, a naslon autosjedalice apsorbira sile sudara. Glava djeteta zadržava se unutar autosjedalice, a školjka autosjedalice štiti dijete od udara razbijenih dijelova vozila ili drugih predmeta koji prilikom sudara ulaze u automobil.

Šveđani su testirali autosjedalice prije svih drugih i od početka su mjerili opterećenje na vrat. Prva autosjedalica za smjer suprotan od smjera vožnje uvedena je u Švedskoj 1967. Prije je T-Standard Test bio obavezan u Švedskoj, ali prema pravilima EU to više nije bilo dozvoljeno. Zato je u 2008. nešto izmjenjen i nazvan Plus Test. Plus Test je dobrovoljan što znači da proizvođači autosjedalica prijavljuju svoje proizvode za testiranje kako bi javnosti dokazali njihovu uspješnost u zaštiti djece od sudara. Više o Plus testu možete pronaći ovdje.

Autosjedalice koje polože Plus test dobivaju posebnu oznaku, te je popis tih sjedalica javno dostupan na stranici https://www.vti.se/en/services/crash-safety-testing/child-restraint-systems/plus-tested-models

Na taj način Šveđani su zadržali dvostruke oznake na dječjim sjedalicama (oznake ECE regulative i oznake Plus testa).

 

 

 

 

 

 

 


Injženjeri VTI-a rekli su nam da autosjedalice koje nemaju oznaku Plus testa ili nisu testirane (potencijalno jer ne bi položile test) ili nisu položile test. Također su rekli da do sada niti jedna autosjedalica za djecu do 18 kg koja se može okrenuti u smjer vožnje nije položila Plus Test.

Plus Test je najstrože testiranje dječjih autosjedalica u svijetu. Usredotočuje se na opterećenje na vratu, ima puno nižu granicu za maksimalno opterećenje na vratu od ostalih testova autosjedalica, te ima vrlo kratak i nagao put zaustavljanja, radi čega je energija sudara veća od drugih testova. Plus Test se provodi pri brzini od 56 km/h, koriste se testne lutke skupine Q3 i Q6, a mi smo imali priliku vidjeti testiranje BeSafe Stretch autosjedalice s testnom lutkom Q6 koja teži 22 kg.

Predstavljanje BeSafe Stretch i crash test pred našim očima!

Na događaju je BeSafe predstavio svoj najnoviji model – Stretch. Stretch je inovativna autosjedalica koja dolazi s brojnim prednostima, a jedna od njih svima najbitnija –  maksimalna sigurnost. Roditelji su kao glavni problem autosjedalica u suprotnom smjeru naveli to da ih djeca zbog svoje težine prerastu prije nego što dosegnu 125 cm. S time na umu, BeSafe je uložio sav trud u stvaranje sjedalice koja će imati izvanredne performanse na testovima sudara čak i za djecu do 7 godina. Stoga se BeSafe bacio na osmišljavanje sjedalice koja će podnijeti težinu do 36 kg, a u isto vrijeme starijoj djeci pružiti dovoljno prostora za noge. Nijedan drugi proizvođač autosjedalica to dosad nije uspio.

Nakon prezentacija inženjeri VTI-a pred nama su proveli Plus test BeSafe Stretch autosjedalice. Sa sigurne udaljenosti, iza zaštitne ograde, odnosno s balkona iznad poligona gledali smo kako sanjke s autosjedalicom brzinom od 56 m/h zabijaju u testni zid, te kako glava testna lutke ima samo mali otklon od inicijalnog položaja. Da ne bismo nagađali koje sile su djelovale na vrat lutke, dobili smo na uvid graf s rezultatima opterećenja na vrat koji je pokazao da je BeSafe Stretch sjedalica položila Plus test i to s izvrsnim rezultatom sigurnosti! Pogledajte video crash testa i kako autosjedalica izgleda nakon kako biste se i sami uvjerili u sigurnost Stretch autosjedalice.

 

Usporena snimka crash testa Stretch autosjedalice

 

BeSafe Stretch nakon crash testa Stretch autosjedalice

 

Više o Stretch autosjedalici možete pronaći ovdje.

 

 

 

Odgovori