U Švedskoj vrijede iste regulative za autosjedalice kao i u Hrvatskoj (ECE R44-04 i R129 i-size regulativa), ali Šveđani autosjedalice na svom tržištu dodatno podvrgavaju dobrovoljnom Plus Testu.
Što je Plus Test?
Plus Test stroži je od drugih testiranja i mjeri opterećenje na vrat testne lutke pri sudaru. Autosjedalice u kojima se izmjeri opterećenje veće od maksimalno dozvoljenog po Plus Testu, ne prolaze test i ne dobivaju oznaku Plus Testa.
Šveđani su prvi u prometnoj sigurnosti
Prva autosjedalica za smjer suprotan od smjera vožnje uvedena je u Švedskoj 1967. Još u 1975. VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute) i Tommy Pettersson osmislili su Plus Test tj. njegovog prethodnika (T-Standard Test) koji je isto mjerio opterećenje na vrat. To znači da su Šveđani testirali autosjedalice prije svih drugih i od početka su mjerili opterećenje na vrat.
T-Standard Test je u 2008. nešto izmjenjen i kroz suradnju švedskog instituta
VTI-a s
NTF (Švedsko nacionalno društvo za sigurnost na cestama),
Folksamom,
SIS (Swedish Standards Institute),
Volvom i
predstavnicima proizvođača autosjedalica razvijen je novi test nazvan Plus Test. Provodi se u testnom laboratoriju za sudare VTI-a u Linkopingu u Švedskoj.
Korištenjem Plus Testa Šveđani zadržavaju dvostruke oznake na dječjim autosjedalicama i osiguravaju da kupci dobiju informaciju o tome koje su sjedalice dovoljno sigurne za vožnju njihove djece.
Što uključuje test?
Plus Test se dijeli u dvije grupe: do 18 kg i do 25 kg.
– Brzina udara – veća od brzine kod i-size testiranja – Plus Test provodi se pri brzini od 56 km/h.
– Vrlo kratke udaljenosti kod zaustavljanja = velike udarne sile
– Izuzetno osjetljivi mjerni senzori – posebno na vratu
Plus Test definira maksimalno opterećenje na vrat testnih lutki:
• 18 kg (Q3 testna lutka 14½ kg): 1220 Kg newton = 122 kg povlačnog opterećenja
• 25 kg (Q6 testna lutka 22,9 kg) 1640 Kg newton = 164 kg povlačnog opterećenja
Kada kupuju autosjedalicu, roditelji žele samo najbolje za svoje dijete. U slučaju autosjedalica to znači najsigurniju sjedalicu. Zato mnoge organizacije provode testiranja autosjedalica u svojim testnim centrima kako bi doista otkrile koliko su sigurne u različitim situacijama.
Koji su uvjeti za test?
– Ne smiju premašiti najveću odobrenu težinu: 18kg za ISOFIX i 25kg za sjedalice koje se postavljaju pojasom
– Autosjedalice bi se trebale postaviti na bilo koje sjedalo u vozilu
Kako se ovaj test razlikuje od drugih testova?
Sva testiranja dječjih autosjedalica, osim Plus testa, se fokusiraju na mjerenje opterećenja na prsa testne lutke pri sudaru što nedovoljno pokazuje utjecaj sudara na vrat, odnosno na stvarne prijeteće faktore za život djeteta. Plus Test jedini mjeri opterećenje na vratu testne lutke što maksimalno optimizira predviđanje utjecaja sudara dok je dijete u autosjedalici.
Plus Test ima stroge kriterije koje autosjedalice koje se postavljaju u smjeru vožnje ne mogu ispuniti. Glavna ideja testa je da niti jedno dijete koje sjedi u autosjedalici koja je prošla Plus Test ne može doživjeti ozljede koje su opasne po život u slučaju nesreće tj. sudara.
Što ako moja autosjedalica nije testirana ili nije prošla ovaj test?
Plus Testiranje je dobrovoljno, što znači da nije potrebno imati Plus Test da bi se sjedalica mogla prodavati. Umjesto toga, proizvođači autosjedalica odluče se Plus Testom dokazati da su njihove sjedalice među najsigurnijima na tržištu, čak i sigurnije od ostalih i-size autosjedalica. Takve autosjedalice osiguravaju da djeca-putnici ne budu izložena životnim opasnostima od jakih sila koje djeluju na vrat u frontalnom sudaru. S obzirom na iznimno stroge i zahtjevne uvjete ispitivanja, samo je nekoliko sjedalica prošlo Plus Test i sve se postavljaju suprotno od smjera vožnje.
- Axkid Minikid
- Axkid Rekid
- BeSafe iZi Kid X1 i-size
- BeSafe iZi Kid X2 i-size
- BeSafe iZi Kid X3
- BeSafe iZi Kid X3 isofix
- BeSafe iZi Modular i-size (rear facing)
- BeSafe iZi Plus
- Britax Max-Fix / Max-Fix II
- Britax Max-Way
- Concord Reverso Plus
- Graco Be Logic
- Graco DuoLogic 2
- Klippan Kiss 2